top of page

כוחם של גירושין בהסכמה: הגדרה מחדש של מערכת יחסים עם כבוד הדדי

לרובנו, גירושין הינה מילה נרדפת למושגים כמו: סכסוך, מרירות ואיבה. אולם, בשנים האחרונות הופיע מושג חדש: גירושין בהסכמה. בניגוד לגירושין המופיעים במדיה, ובסיפורים עסיסיים העוברים מפה לאוזן, הכרוכים במאבקים משפטיים קשים ושנויים במחלוקת, גירושין בהסכמה מציעים גישה חלופית המבוססת על כבוד הדדי, תקשורת פתוחה וקבלת החלטות משותפת. מאמר זה בוחן את הפוטנציאל המעצים של גירושין בהסכמה, ומדגיש את היתרונות שלו עבור זוגות המחפשים סיום ידידותי ומכובד יותר למערכת היחסים שלהם.


חתימה על מסמך גירושין בהסכמה
גירושין בהסכמה - יובל גיל מגשר

הגדרת גירושין בהסכמה

גירושין בהסכמה, הידועים גם כגירושין בשלום, מבוססים על העיקרון המשפטי המקובל בישראל של גירושין ללא אשם. גירושין בהסכמה הוא תהליך שבו שני בני הזוג מסכימים הדדית לסיים את נישואיהם מבלי להיכנס להליכים יריבותיים או לעומתיים. התהליך מדגיש שיתוף פעולה ותקשורת, יחד עם ויתורים הדדיים במקום עימות. גירושין בהסכמה מעודדים ומסייעים לזוגות לעבוד יחד כדי לפתור את המחלוקות ביניהם, ליצור הסדרים הוגנים ולתעדף את רווחתם של כל המעורבים, ובמיוחד את הילדים הקטינים, במקרים בהם הצדדים הינם גם אפוטרופסים לילדים קטינים במועד הגירושין שלהם.


גירושין בהסכמה - יתרונות


1. שמירה על כבוד וצמצום הפגיעה הרגשית

גירושין בהסכמה מכירים במחיר הרגשי הכבד שתהליך הגירושין גובה מבני הזוג ומהתא המשפחתי ומקדמים הליך אמפתי במהותו, המאפשר לצדדים לראות ולהיראות במהלכו. על ידי בחירה בפרידה ידידותית המתחשבת בהיסטוריה המשותפת, בצרכי ההווה, ובונה את העתיד באופן המתאים ככל הניתן לצרכי המעורבים, זוגות יכולים לשמור על כבודם ולמזער את הטראומה הפסיכולוגית הקשורה לרוב בגירושין מסורתיים. תהליך זה יכול לסייע בטיפוח מנגנוני התמודדות בריאים יותר, ולהפחית את ההשפעה השלילית שיש לגירושין על בריאות הנפש, הן עבור בני הזוג והן עבור הילדים המעורבים.


2. חסכוני ויעיל

גירושין מסורתיים סוחטים כלכלית ונמשכים לרוב שנים, בשל האופי האדברסרי של התדיינות משפטית המבוססים על התנגשות עמדות וטענות משפטיות. גירושין בהסכמה, לעומת זאת, מעודדים זוגות להתמקד באינטרסים המשותפים ולעבוד יחד כדי לפתור את האינטרסים השונים וחילוקי הדעות. הליך זה חסך סכומי כסף משמעותיים ומצמצם את הזמן הכולל של הליך הגירושין על ידי הימנעות ממאבקים באולם בית המשפט וגיוס המשאבים הנדרשים למאבק זה. משך הליך גירושין בהסכמה הוא לרוב שבועות עד חודשים בודדים מול שנים באותו תיק בהליך משפטי. מבחינה כלכלית, המספר המקובל במחקרים בנושא מצביע על עלות של 10-15% להליך גירושין בהסכמה בדרך של גישור מול הליך משפטי באותו תיק. כך יוצא, שזוגות שבוחרים בגירושין בהסכמה, יכולים להקצות את המשאבים שלהם בצורה יעילה יותר ולהתקדם בחייהם מוקדם יותר.


3. תקשורת משופרת והורות משותפת

גירושין בהסכמה מקדמים תקשורת פתוחה וכנה, ומאפשרים לזוגות לבטא את צרכיהם, דאגותיהם ורצונותיהם בצורה מכבדת. תקשורת משופרת זו מהווה תשתית גם להורות משותפת; מאפשרת להורים לתעדף את טובת ילדיהם ולקבוע הסדרי הורות משותפת מדויקים. כאשר שני בני הזוג משתתפים באופן פעיל בקבלת החלטות ושומרים על מערכת יחסים שיתופית, ילדים יכולים לחוות מעבר חלק יותר ולהרגיש תמיכה משני ההורים בתקופת המשבר במשפחה.


4. מורשת משפחתית

בני הזוג מעצבים יחדיו את ההיסטוריה והמורשת המשפחתית אותה יספרו ילדיהם לנכדיהם, כשם שאנו מספרים על הורינו והוריהם. האופן שבו בני הזוג טיפלו במשבר הגירושין שלהם ימשיך להדהד בדורות הבאים. לבני הזוג יש את ההזדמנות להשאיר מורשת של כבוד הדדי כערך משפחתי גם ברגעי משבר גדולים ולהוות בכך מקור השראה לדורות הבאים.


תפקיד הגישור והייעוץ

גישור וייעוץ ממלאים תפקידים מכריעים ומשלימים בגירושין בהסכמה. זוגות יכולים להיעזר בשירותיו של מגשר גירושין ניטרלי או מטפל המתמחה בגירושין כדי להקל על דיונים ומשא ומתן. אנשי מקצוע אלו מסייעים ביצירת מרחב בטוח לתקשורת אפקטיבית, מדריכים זוגות בתהליך קבלת ההחלטות ומסייעים בפיתוח הסדרים שוויוניים. גישור וייעוץ מספקים את הכלים והאסטרטגיות הדרושים כדי לעזור לזוגות להתקדם תוך שמירה על הכבוד ההדדי שלהם.

מגשר שהוא גם עו"ד יעניק להליך גם את הידע הנדרש והמעטפת המשפטית מול בתי המשפט ובית הדין הרבני. במהלך הגישור יכינו הצדדים יחד עם המגשר תכנית הורות כחלק מהסכם הגירושין, אולם במקרים הדורשים ידע טיפולי להכנת תכנית ההורות, ראוי למגשר בעל רקע משפטי להפנות את בני הזוג לייעוץ מגורם טיפולי להכנת תכנית ההורות ובקבלת החלטות הקשורות לילדים.


סיום הנישואין - הגדרה מחדש של מערכת היחסים

גירושין בהסכמה מציעים הזדמנות לעצב יחד את ההגדרה מחדש של מערכת היחסים שלהם לאחר הגירושין. לאור עיקרון הכבוד ההדדי, זוגות יכולים להקים תשתית למערכת יחסים ידידותית ושיתופית בעתיד. הסכמה על עיקרון זה חשוב במיוחד כאשר יש ילדים משותפים, נכסים משותפים שצריך לחלק, אחריות כלכלית מתמשכת או הסדרי הורות משותפת. גירושין בהסכמה מכירים בכך שברוב המקרים, סיום הנישואין אינו סיום מערכת יחסים, אלא מגדיר אותם מחדש.


ייעוץ משפטי וחישובי סיכון\סיכוי

אמנם גירושין בהסכמה מקדמים שיתוף פעולה וקבלת החלטות יחד, אך חיוני שבכל גישור יהיה דיון פתוח לגבי היקף הליווי המשפטי המתאים לכל צד, כדי להבטיח את התאמת ההסכם לצדדים לאור דיני המשפחה החלים בישראל. על ידי עבודה עם עורכי דין מנוסים, זוגות יכולים לנווט בין המורכבויות המשפטיות תוך שמירה על אופיו השיתופי של התהליך. בנוסף, גירושין בהסכמה יכולים לשמש מודל לסוגים אחרים של יישוב סכסוכים, ולהציע תבנית ליישוב סכסוכים מחוץ לאולם בית המשפט וטיפוח חברה הרמונית יותר.


סיכום

גירושין בהסכמה מייצגים שינוי פרדיגמה באופן שבו זוגות מטפלים בסוף נישואיהם. על ידי אימוץ כבוד הדדי, תקשורת פתוחה וקבלת החלטות משותפת, זוגות יכולים להשיג פרידה מכובדת וידידותית. גירושין בהסכמה לא רק מועילים לאנשים המעורבים אלא גם מהווים דוגמה חיובית לפתרון קונפליקטים וטיפוח מערכות יחסים בריאות מעבר לנישואין. ככל שהחברה ממשיכה להתפתח, כוחם של גירושין בהסכמה מציע תקווה לגישה שלווה וחמלה יותר לגירושין.


Ocean

הליך גירושין עשוי להיות מורכב​...

לא יודעים איפה להתחיל?

bottom of page