top of page

איך כדאי להתנהל נכון כלכלית במצבי גירושין?

אחת הדאגות הכי גדולות של זוג שהולך להתגרש הוא הפן הכלכלי. הדאגה מובנת, שכן זוג שהתנהל כלכלית כיחידה אחת הצוברת בכל חודש שתי משכורות, כבר לא יוכל להתנהל אותו דבר כי כל אחד מבני הזוג יצטרך להסתמך על משכורת אחת ולהחזיק בית שלם.

הורים לילדים שנמצאים בזמן פרידה ייקחו בחשבון כי יצטרכו לשלם לבד את כל ההוצאות הקיימות כמו: תשלומים למסגרות החינוך והחינוך הבלתי פורמאלי, תשלומי שכירות או משכנתא, תשלום של חשמל, מים וארנונה, הוצאות ביגוד והנעלה, מזון לאורך החודש וכל דבר שהיו משלמים עליו לפני הפרידה ביחד.

במקביל, יעלו שאלות הקשורות בתשלומים אלו כמו: איך מחלקים את התשלום בין בני הזוג? האם בן זוג שמרוויח פחות, צריך להתחלק חצי חצי או באופן יחסי? מה קורה כאשר לאחד מהצדדים אין יכולת מימון כלל?

מדובר בשאלות חשובות שישפיעו על עתיד הילדים ועל עתיד הוריהם ולכן קיימת חשיבות גדולה לדיון עמוק בסוגיה זו כאשר מבצעים הליך של גישור. בהליכי גישור, המגשר\ת יוכלו לעזור לכם להבין איך מתנהלים כלכלית במצב של גירושין ומצליחים להגיע לנקודת מוצא סבירה ונוחה שלא מייצרת מצב כלכלי קשה.


מטבע של 10 שקלים

הבנת המצב, הגדרת מטרות ויעדים עתידיים

בהליך גישור, לפני שניגשים לדרכי המימון שלכם לאחר הגירושין, תחילה עושים תהליך קצר שבו מבינים את המצב הכלכלי של היום. מבינים אילו תשלומים היו לזוג כאשר התנהלו כיחידה כלכלית אחת. מבינים אילו תשלומים היו על הילדים ואיך הייתה ההתנהלות הכלכלית מבחינת חינוך, חוגים ופנאי. כמו כן, לוקחים בחשבון גם משכנתא, החזרי הלוואות ומינוס בבנק.

לאחר שמבינים את הסטאטוס העדכני של הבית כאשר הוא היה מאוחד, כעת יש לחקור ולהבין מה יהיה המצב הכלכלי של כל אחד מהצדדים לאחר הגירושין. זהו החלק המאתגר יותר, מהסיבה שהוא מעלה אצל כל אחד מבני הזוג את החששות מהמצב הכלכלי העתידי. זוג שמתנהל בתהליך גישור ורוצה להגיע להסכמות בדרך יעילה, ידע לשים בצד לרגע את הרגשות והחששות וימשיך את התהליך כדי למצוא את האלטרנטיבות המדויקות שישפרו את המצב.

לאחר שפרסתם יחד עם המגשר/ת את המצב העדכני והמצב העתידי, כעת יש להגדיר מטרות ויעדים קדימה. יש להגדיר מטרות משותפות כמו רמת חיים טובה עבור הילדים, סגירת מינוסים, סגירת משכנתא והלוואות. כמו כן, יש להגדיר מטרות ארוכות טווח כמו אירועי שמחה של הילדים, כסף לאוניברסיטה וכדומה. לאחר המטרות והיעדים המשותפים, יגיעו גם המטרות האישיות של כל הורה בנפרד.

שקלול של כל הפרמטרים האלו יחד יביא אתכם יחד עם המגשר/ת למציאת ההתנהלות הכלכלית הנכונה והמדויקת ביותר עבורכם.


לבדוק היכן ניתן לצמצם

אחד הדברים החשובים שכדאי לעשות בתהליך גישור כאשר מדברים על התחום הכלכלי הוא בדיקה היכן ניתן לצמצם. זהו תהליך שניתן לבצע בכל משפחה כיום ולכן הוא גם תקף כאשר מדובר במשפחות שמגיעות להליך גירושין. בדקו האם ניתן להוזיל ביטוחים? האם ניתן להוזיל את חבילת התקשורת בבית? האם ניתן להגביל את ההוצאות על בילוי ופנאי?


להגדיר הוצאות שותפות והוצאות משתנות

הגדרת הוצאות שותפות והוצאות משתנות זו למעשה הזמנה להגדיר את התקציב המשפחתי שלכם. זהו תהליך שבו תגלו באופן ברור כמה אתם מוציאים בחודש ועל מה. לאחר שתבצעו את החלוקה הזו, תוכלו לחזור לסעיף הקודם ולהוסיף לעצמכם רשימה של דברים נוספים הניתנים לצמצום. בסיום, תוכלו להגדיר לעצמכם תקציב מחודש בהפרדה לשני בתים, כאשר כל אחד יודע על מה הוא משלם ושיש לו את היכולת לשלם זאת.


לשים על השולחן את הנושא של דמי מדור

הדבר האחרון שיש להתייחס אליו הוא דמי המדור. תוכלו להגדיר אותם יחד מתוך הבנה והכלה של ההתמודדויות הכלכליות של שניכם בתהליך זה.


Ocean

הליך גירושין עשוי להיות מורכב​...

לא יודעים איפה להתחיל?

bottom of page